Spill på nett

Spill og gambling ligger dypt i menneskets historie. Helt siden vi satt rundt flammene i steinalderen har vi funnet måter vi kan underholde hverandre med ved hjelp av spill.

Nå begynner dette å bli en stund siden og spesielt de siste 10 årene har spill på nett blitt mer og mer populært. Dette gjelder i alle steg av livet. Du finner barn helt ned i 2-årsalderen og besteforeldre i sin “beste” alder som sitter og koser seg med sitt favorittspill.

I “gamle dager”, før internett, var det ludo, yatzy og kortspill som gjaldt. I starten da internett var nytt var det ikke akkurat overflod av tilbud til folk som ville spille på nett.

Dette hadde sin naturlige forklaring i teknologien som var tilgjengelig, og etterhvert som årene gikk og teknologi og maskinvare ble bedre og raskere, vokste populariteten til spill man kunne spille på nettet. Da kunne man gjerne også spille sammen med andre.

I dag er det så godt som forventet at et spill som slippes på markedet også skal ha støtte for nettspill, med mulighet for å spille mot/med andre som er på nett.

Dette er noe spillutviklerne leverer. Og det må de, for konkurransen er hard. De sloss om ca. 2 milliarder nettspillere rundt om i verden.

Dette gir muligheter for å tjene enorme summer, men da må man også levere noe som spillerne vil ha. WoW, eller World of Warcraft, var et av de første ordentlig store nettspillene som raskt sugde til seg millioner av spillere fra hele verden. Spillet ble annonsert av Blizzard Entertainment den 2. september 2001 og lansert 23. november 2004. Dette er et såkalt MMORPG (massively multiplayer online role-playing game, eller massiv flerspiller online rollespill), hvor man bygger sin egen karakter og blir med i klaner/grupper som da bekjemper andre grupper og såkalte bosser (sjefer) i spillet for å høyne rang, dyktighet & status.

Konklusjonen er at nettspill er kommet for å bli. Og det blir bare bedre og gøyere etterhvert som det blir mer og mer virkelighetstro grafikk i spillene.