Tøff konkurranse

Det sier seg selv at nettbaserte spill har helt enorme muligheter til å tiltrekke seg et stort antall spillere. «Alle» er jo på nettet, både de potensielle spillerne og de mange store og små leverandørene. Uansett hvor i verden man er. Men selv om potensialet er stort er det jo slett ikke sikkert at man lykkes i å trekke til seg så mange. For konkurransen er jo utrolig stor. Rett og slett fordi det nødvendigvis ikke krever så veldig store ressurser å utvikle et spill som et stort antall mennesker kan tenkes tenne på. I alle fall ikke dersom man har en god og genuin idé. Det som virkelig koster er imidlertid det å bli synlig i dette havet av konkurrenter.

Utfordringen ligger med andre ord i distribusjonskraften og der har de aller fleste små aktører ikke mye å stille opp med. Det koster nemlig veldig mye penger i form av markedsføring og annet å bygge opp en god distribusjon. Derfor kan det sikkert være slik at et spill som åpenbart kvalitativt sett er dårligere enn andre, likevel kan lykkes av den enkle grunn at det distribueres i rette kanalene. For en som selv ikke er aktiv spiller så er det en konklusjon man trekker når man ser den massive markedsføringen som mange nettbaserte spilleverandører bedriver på et stort antall TV-kanaler.

Det er derfor god grunn til å tro at det i denne bransjen som i andre er slik at de små virksomhetene enten blir trengt bort av de større eller, dersom ideen deres er riktig god, at de blir kjøpt opp av en av de store som dermed kan lansere dem på sine verdensomspennende plattformer. Slik får gründeren en viss gevinst, men det er de store som tjener de store pengene. Trøsten får være at innimellom klarer en liten aktør seg hele veien til toppen med egen hjelp.